Facebook

Львівські трамваї: історія, трансформації, сучасність

в Львів, Цікаве | Немає коментарів

Під час святкування Дня незалежності Львовом проїде парад трамваїв. У ньому візьмуть участь 5 трамваїв: 1909-го, 1961-го, 1972-го років, сучасні, що в основному курсують містом, та “Електрон”. Планують, що трамваї стоятимуть з 12:00 по 15:00 на площі Ринок – від фонтану Діана до фонтану Нептуна. Нам вдалось дізнатись, як готують трамваї до параду і що цікавого побачать львів’яни на День незалежності.

collage_gol

До Дня незалежності мають відновити три вагони, розповідає керівник відділу маркетингу ЛКП  “Львівелектротранс” Ольга Бачинська: “На параді курсуватимуть п’ять трамваїв, три з них потребують ремонту. За ремонт одного за вагонів взялась ГО “Львів’яни за електротранспорт”, інші два ремонтуватиме ЛКП”, – пояснила Ольга Бачинська.

Найстаріший трамвай в Україні – Sanok SW-1 – реставрує ЛКП “Львівелектротранс”. Хоча  зізнаються, що вагон – у хорошому стані, тому особливих ремонтних робіт не проводитимуть. “Цей вагон є у досить хорошому стані, як для свого віку, він регулярно виїздить на різні свята, тому ми підтримуємо його у гарній формі. У нього є проблема із колесами, їх треба проточувати”, – розповів завгосп ЛКП “Львівелектротранс” Микола. Однак коштів на це немає, тож в ЛКП розглядають можливість вивезти вагон за допомогою вантажівки, аби уникнути небезпечних ситуацій.

collage_sanok

У цьому вагоні водії працювали стоячи. Тут руль, гальма, екстрені гальма, швидкість — все крутилось вручну. Ногою подавався дзвінок про від’їзд трамваю та сигнал, унизу була спеціальна педаль.

Цей вагон австрійського виробництва, але виготовляли його в Польщі, у місті Санок. “Цей трамвай приїхав до Львова із Дарнова у 1943 році його привезли німці. Із 1909 по 1943 рік він працював у Дарнові, а потім до 70-го року – у Львові на 12-му маршруті, що їхав на Високий Замок”, – розповів голова ГО “Львів’яни за електротранспорт” Антон Лягушкін.

Опісля, до середини 90-х років, трамвай працював як екскурсійний. Це – єдиний вагон такої модифікації, що зберігся в Україні, інший є в Кракові.

Волонтери із ГО “Львів’яни за електротранспорт” взялись за ремонт трамваю Gotha T59E: “Незабаром ми фарбуватимемо цей вагон. Зараз здерли всю стару фарбу, пошпаклювали. Ми вже поремонтували фару, тобто її залишки, поворотники, підварили де-не-де прогнилий кузов. Майстри з депо також підварили стійку та демонтували пантограф (струмоприймач). Для повної реконструкції над цим вагоном варто працювати не менше року. Ми ж робимо косметичну реставрацію, до 24 серпня встигнемо”, – розповідає волонтер Володимир.

collage_gotha

Руль у трамваї був незвичним – він виглядав як важіль, що крутився у різі сторони. Двері у цьому трамваї – автоматичні, над ними встановлювався моторчик, який їх закривав та відкривав. Усі сидіння тут демонтовані, але вони були диваноподібні – розташовані один навпроти одного.

Цей вагон курсував Львовом із 1961 року. Подібний вагон попадає в кадр фільму “Старики-розбійники”, у момент, коли Нікулін заносить у нього картину. Із 1981 року цей вагон слугував як зварювальний, тобто зварював стики на коліях. “Зараз стики на коліях не зварюють, тому трамвай стукає, коли їздить. А раніше були спеціальні зварювальні машини, тому трамваї їздили плавно”, – пояснює завгосп ЛКП “Львівелектротранс”.

Для громіздкого зварювального обладнання були вирізані спеціальні ворота, через які занесли обладнання. Наразі їх не демонтовуватимуть, а просто прикриють банером. Із 2010-их років вагон стояв неробочий у відстойнику. На реставрацію цього вагонну волонтери витратили близько 5 000 гривень.

Ще одним трамваєм, який представлять на параді та який зараз реконструюють, є Tatra T4SU. Зараз працівники “Львівелектротрансу” відчищають вагон від графіті та фарби. Окрім того, замовили спеціальні вікна для трамваю, оскільки зараз таких вже не виготовляють. Вагон у справному стані, тому виїжджатиме він на колію самостійно.

collage_tatra

Ці трамваї курсували Львовом з 1972 року, їх було 83. Наразі залишилось тільки три вагони, які мають повністю автентичний кузов. Двоє з них використовують як службові та вантажні, цей — відновлюють.

Також містом проїде і сучасний трамвай, який прикрасять наліпкою із вишивкою.

vyshyv

У Львові такі трамваї працюють з 1976 року. До Львова з Праги привезли 2 трамваї. Спочатку їх випробовували, чи підходять для роботи в СРСР. Випробовували на трамвайному маршруті номер 2. Із 1980-го року почались масові поставки цих трамваїв. Загалом до 90-го року до Львова прибуло 95 таких вагонів. Із 2007 по 2013 рік докупили ще 27 трамваїв із Німеччини, щоправда, трошки іншої модифікації. Наразі у місті працює 84 таких вагони.

Ну і, звичайно, проїде на параді найсучасніший трамвай Львова, так званий,”Електрон”.

collage_elekt

Його вагон виготовили на львівському заводі “Електрон” за найсучаснішими технологіями. З 18 липня вагон проходив випробування, а 23 серпня почав курсувати Львовом на маршруті №9.

Крім того активісти розповіли, що мають намір створити музей трамваїв, аби не втрати історії та автентику власного міста. “Ми хочемо зробити музей трамваїв, поки що узгодити це з міської радою складно, адже немає фінансування, однак можна зробити музей на території самого ЛКП “Львівелектротранс”. Так, до прикладу, є у Києві та Вінниці. Ми вважаємо, що у депо на вул. Вітовського це цілком можливо. Я думаю, молоді цікаво було б дізнатись історію та подивитись як трансформувався транспорт від минулого і до сучасності”, – поділився планами Антон Лягушкін.

 

 

Джерело: http://tvoemisto.tv/news/lvivski_tramvai_istoriya_transformatsii_suchasnist_65556.html

Залишити коментар

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *